Bewegend leren op de Roald Dahlschool

Om de overgang van groep 2 naar groep 3 vloeiend te laten verlopen, is spel ook in groep 3 een onderdeel van ons thematisch onderwijs. In het rollenspel motiveren wij de leerlingen om taal, rekenen en schrijven functioneel in te zetten. Daarnaast werken de kinderen aan hun vaardigheden op het gebied van leren lezen, rekenen, schrijven en wereldoriëntatie. Dit gebeurt een groot deel van de dag terwijl de kinderen samen met de leerkracht, individueel of in een groepje aan het werk zijn. Ze zitten daarbij doorgaans aan een tafel.  

Dinsdag is echter ‘BEWEGEND LEREN’ dag in groep 3. De leerkrachten zetten ’s ochtends de opdrachten uit op het plein en de kinderen voeren de opdrachten uit. Daarbij rennen, hinkelen, huppelen, springen of lopen ze, terwijl ze aan het leren zijn. Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen beter leren als ze bewegen. De kinderen voeren met groot enthousiasme de verschillende opdrachten uit. Een voorbeeld van een rekenspel: De kinderen pakken een kaartje waarop ijsjes, snoepjes, flessen etc. staan. Dan gaan ze via een parcours naar de grote kaart waarop staat wat één zo’n voorwerp kost. Daarna rennen ze naar een plek op het plein waar ze de optelsom opschrijven. Bijvoorbeeld: 2 ijsjes en 2 flessen kosten samen 2 + 2 + 4 + 4 = 12 euro.  

Op de Roald Dahlschool krijgen de kinderen, naast dezelfde vakken en leerstof als op iedere andere school, net een beetje meer! Onze school is een fijne plek voor veel kinderen. Mocht u meer willen weten over ons onderwijs en een kijkje willen nemen op onze school, dan bent u van harte welkom op een van de kennismakingsochtenden.  Wij zien u graag op onze school!  

bewegend leren 2 bewegend leren 2