• Uw kind in de hoofdrol!
  • Thematisch onderwijs
  • Vreedzaam
  • Ons team
  • Onze vakdocenten
  • Onze resultaten
  • Meer dan onderwijs
  • Het verhaal achter onze naam
  • Schooltijden & vakanties
  • Schoolgids & jaarkalender
  • Aanmelden
  • Wat is Daltononderwijs?
  • Optimale leeromgeving
  • Kindgesprek
  • Taken plannen
  • Maatjes en meer
  • Portfolio
  • Kinderopvang
  • Nieuws
  • Nieuwsbrieven
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Privacy
  • Protocollen
  • Zorg en ondersteuning
  • Onze resultaten
  • Aanmelden
  • Kennismaken
  • Kennismaken voor professionals
  • Vacatures

Vreedzaam

Voor sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming

 

Opvoeden voor een democratische samenleving

Hoe overbruggen we meningsverschillen? Hoe lossen we conflicten op een goede manier op? Staan we open voor mensen die ‘anders’ zijn dan wij? We voeden onze leerlingen op voor een democratische samenleving die gekenmerkt wordt door verschillen. Een samenleving waarin niet alleen rekenen en taal belangrijk zijn voor succes, maar ook sociale en emotionele vaardigheden. Omgekeerd is onze samenleving gebaat bij burgers die zich verantwoordelijk opstellen, die vaardig en vreedzaam om kunnen gaan met verschillen en conflicten.

Ook de school is gebaat is bij actieve, zorgzame, initiatiefrijke en verantwoordelijke leerlingen. Dit bevordert niet alleen het plezier waarmee leerlingen en leerkrachten naar school gaan, maar zorgt ook voor een positief werkklimaat en daarmee voor een goed rendement.

Onze kinderopvang partners werken volgens dezelfde uitgangspunten.

 

Onze methode

Wij beschouwen de klas en de school als een vreedzame leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. Net als in onze maatschappij, werken wij daarom in de school met een grondwet. 

 

grondwet Roald Dahl vreedzame school

 

Wij leren kinderen:

  • op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan
  • op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen
  • constructief conflicten op te lossen 
  • verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap
  • open te staan voor verschillen tussen mensen.


In een positief sociaal en moreel klimaat, waarin:

  • kinderen zich veilig voelen
  • kinderen zich gehoord en gezien voelen
  • iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat
  • leerkrachten en leerlingen prettig werken
  • minder sprake is van handelingsverlegenheid bij leerkrachten
  • de eigen kracht benut wordt van kinderen


Wij werken met de thema's:

  • We horen bij elkaar – groepsvorming
  • We lossen conflicten zelf op – conflicthantering
  • We hebben oor voor elkaar – communicatie
  • We hebben hart voor elkaar – gevoelens
  • We dragen allemaal een steentje bij – verantwoordelijkheid
  • We zijn allemaal anders – diversiteit

 

Doelen burgerschap op Roald Dahl 

 

Wilt u dat uw kind zich gehoord en gezien voelt in de klas en op school? 

Ik maak graag kennis met deze school

 

Kletskaarten groep 1 tot en met 6

Onze kletskaarten kunnen de gesprekken tussen ouder en kind verdiepen en koppelen de geleerde inzichten en vaardigheden naar de thuissituatie. 

Thema 1: "We horen bij elkaar", waarin we met elkaar werken we aan een fijne groep waar iedereen elkaar kent en waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt. 

Kletskaart blok 1 groep 1-2

Kletskaart blok 1 groep 3

Kletskaart blok 1 groep 4

Kletskaart blok 1 groep 5

Kletskaart blok 1 groep 6

Thema 2: "We lossen ruzies zelf op", waarin we kinderen onenigheid en conflicten leren oplossen.

Kletskaart blok 2 groep 1-2

Kletskaart blok 2 groep 3

Kletskaart blok 2 groep 4

Kletskaart blok 2 groep 5

Kletskaart blok 2 groep 6

Thema 3: "We hebben oor voor elkaar", waarin we leren luisteren naar elkaar, interesse hebben voor andere gedachten en meningen.

Kletskaart blok 3 groep 1-2

Kletskaart blok 3 groep 3

Kletskaart blok 3 groep 4

Kletskaart blok 3 groep 5

Kletskaart blok 3 groep 6

Thema 4: "We hebben hart voor elkaar", waarin we gevoelens leren herkennen, hulp leren vragen en durven geven. 

Kletskaart blok 4 groep 1-2

Kletskaart blok 4 groep 3

Kletskaart blok 4 groep 4

Kletskaart blok 4 groep 5

Kletskaart blok 4 groep 6

Thema 5: "We dragen allemaal een steentje bij", waarin kinderen in groep 1-4 o.a. leren om te kunnen gaan met boosheid van zichzelf en de ander. Kinderen van groep 5-8 leren dat zij een eigen bijdrage kunnen leveren aan de groep en de school. 

Kletskaart blok 5 groep 1-2

Kletskaart blok 5 groep 3

Kletskaart blok 5 groep 4

Kletskaart blok 5 groep 5

Kletskaart blok 5 groep 6

Thema 6: We zijn allemaal anders", waarin we kinderen  leren een open houding te hebben voor verschillen tussen mensen. 

Kletskaart blok 6 groep 1-2

Kletskaart blok 6 groep 3

Kletskaart blok 6 groep 4

Kletskaart blok 6 groep 5

Kletskaart blok 6 groep 6

 

Algemene contactgegevens

Meetketting 1 1689 XD Hoorn - Zwaag
0229-845002
Email contact Roald Dahlschool

Specifieke contactgegevens

Routeplanner

 

Privacybeleid Stichting Penta

 

Snel naar

KENNISMAKEN

AANMELDEN broertjes en zusjes

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, te verbeteren, om het gebruik van sociale media mogelijk te maken en informatie van derden te tonen.

 

Wij zijn een PENTA-school

Stichting Penta

Copyright 2025 - Roald Dahl school
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Creatieve professionals