• Uw kind in de hoofdrol!
  • Thematisch onderwijs
  • Vreedzame school
  • Ons team
  • Onze vakdocenten
  • Onze resultaten
  • Meer dan onderwijs
  • Het verhaal achter onze naam
  • Schooltijden & vakanties
  • Schoolgids & jaarkalender
  • Aanmelden
  • Wat is Daltononderwijs?
  • Optimale leeromgeving
  • Kindgesprek
  • Taken plannen
  • Maatjes en meer
  • Portfolio
  • Kinderopvang
  • Nieuws
  • Nieuwsbrieven
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Privacy
  • Protocollen
  • Zorg en ondersteuning
  • Onze resultaten
  • Aanmelden
  • Kennismaken
  • Kennismaken voor professionals
  • Vacatures

Wat is Daltononderwijs?

Net dat beetje meer...

 

Bij ons krijgen kinderen -naast dezelfde vakken en leerstof als op iedere andere basisschool- een beetje meer! De manier waarop wij de leerstof aanbieden is anders. Naast kennis en vaardigheden leren wij kinderen om zelf keuzes te maken en de daarbij behorende verantwoordelijkheid te nemen. Ons Daltononderwijs maakt kinderen hier bewust van. Wij geven vanuit 5 Daltonkernwaarden vorm en inhoud aan ons onderwijs in groep 1 t/m 8.

 

Zelfstandigheid

Zelfstandig leren en werken betekent actief leren en werken. Onze leerlingen leren doelgericht een klus te klaren en tijdens hun leerproces hulp te zoeken wanneer dat nodig is. Het probleemoplossend vermogen wordt gestimuleerd. Welke beslissing neem ik en wat zijn de gevolgen daarvan? Hoe ben ik effectief en verantwoord bezig? Onze leerlingen leren het zelf te doen.

 

Verantwoordelijkheid

Persoonlijke keuzes maken, eigen wegen ontdekken en een actieve leerhouding
ontwikkelen. Vrijheid is een voorwaarde om dit te leren. Wanneer de omgeving leerlingen ruimte biedt, leren kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en hun omgeving. Het is de taak van ons om leerlingen een structuur te bieden om vrijheid te leren hanteren binnen grenzen.


Reflectie

Jezelf en anderen een spiegel voorhouden en daarvan leren. Dat is belangrijk voor iedereen in onze school. Dus zorgen we voortdurend voor reflectie op het niveau van de leerlingen, de leerkrachten en de school. Reflectie draagt bij aan het op een juiste manier bereiken van beoogde doelen.

 

Effectiviteit

Bereiken we wat we willen bereiken? En bereiken we dit op de meest effectieve manier? Leerlingen leren doelmatig en functioneel bezig te zijn. De school richt zich op het effectief inzetten van tijd, menskracht en middelen.


Samenwerken

Kennis opdoen en vaardigheden ontwikkelen gaat gemakkelijker in samenwerking met anderen. Leerlingen leren dat iedereen verschillend is. Ze leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar. Door samen te werken leren leerlingen sociale vaardigheden.

 

Gunt u uw kind goed onderwijs en net dat beetje meer?

Maak kennis met ons onderwijs

 

'Wat we 
nodig hebben
in onze maatschappij
zijn
mensen zonder vrees'

Helen Parkhurst


 

Algemene contactgegevens

Meetketting 1 1689 XD Hoorn - Zwaag
0229-845002
info.roalddahlschool@stichtingpenta.nl

Specifieke contactgegevens

Routeplanner

Snel naar

AANMELDEN broertjes en zusjes

KENNISMAKEN EN AANMELDEN

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, te verbeteren, om het gebruik van sociale media mogelijk te maken en informatie van derden te tonen.

 

Wij zijn een PENTA-school

Stichting Penta

Copyright 2023 - Roald Dahl school
Inloggen | Ziber Education - School website | Ziber - Website software | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers