• Uw kind in de hoofdrol!
  • Thematisch onderwijs
  • Vreedzaam
  • Ons team
  • Onze vakdocenten
  • Onze resultaten
  • Meer dan onderwijs
  • Het verhaal achter onze naam
  • Schooltijden & vakanties
  • Schoolgids & jaarkalender
  • Aanmelden
  • Wat is Daltononderwijs?
  • Optimale leeromgeving
  • Kindgesprek
  • Taken plannen
  • Maatjes en meer
  • Portfolio
  • Kinderopvang
  • Nieuws
  • Nieuwsbrieven
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Privacy
  • Protocollen
  • Zorg en ondersteuning
  • Onze resultaten
  • Aanmelden
  • Kennismaken
  • Kennismaken voor professionals
  • Vacatures

Het portfolio

Leerlingen leggen hun ontwikkeling vast in een eigen portfolio

 

Wij werken met een portfolio om met uw kind zijn of haar ontwikkeling zichtbaar te maken. Het portfolio versterkt het leerproces en leerplezier, omdat:

  • het kind eigenaar is van zijn/haar eigen leerproces samengevat in een map.
  • het leren zichtbaar en tastbaar maakt voor kind, ouders en school.
  • het vertrouwen geeft en het leren betekenisvoller maakt.

Het portfolio is een verzameling werk dat uw kind vanuit de dagelijkse activiteiten bewaart. De jongste kinderen geven hierbij aan of ze dit werk makkelijk of moeilijk vonden of dat ze er trots op zijn. Bij de oudere kinderen gaat het meer om het leerdoel dat ze hebben behaald of waar ze nog aan willen werken.

Uw kind vult in wat het al kan of nog lastig vindt in de vaardigheden behorend bij onze daltonkernwaarden: samenwerken, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en reflectie. De leerkracht voegt hieraan toe welke groei het de leerling hierin heeft zien maken en vult dit aan met een persoonlijk verslag.

 

Portfoliopresentaties

Twee keer per jaar presenteert uw kind op school het portfolio aan u. Uitgangspunt is te laten zien wat het kind allemaal kan en dat ieder kind trots op zichzelf mag zijn. Als ouder krijgt u hiermee inzicht in het groeiproces van uw kind.

Naast het werk van het kind zit hier ook in:

  • Dit ben ik: in dit onderdeel van het portfolio laat uw kind zien wie hij als mens. Welke eigenschappen, kwaliteiten, kenmerken hem.
  • Daltonkernwaarden: in dit onderdeel reflecteren uw kind en leerkracht op de ontwikkeling van het kind met betrekking tot de daltonvaardigheden. Ze doen dit aan de hand van ik-doelen.
  • Verslag van de leerkracht: de leerkracht schrijft een verslag over uw kind waarin hij de krachten en ontwikkelpunten van het kind beschrijft.
  • Reactie van de ouders: in dit deel van het portfolio schrijft u als ouder een reactie voor uw kind over zijn portfolio en ontwikkeling.
  • Vragenkaartjes: die het gesprek met uw kind kunnen verdiepen

Het portfolio mag na de presentatie mee naar huis. Een aantal weken voor de volgende presentatie wordt uw kind gevraagd het portfolio weer mee naar school te nemen.

N.B.: in het kleuterboekje voor nieuwe kleuters staat vanaf welk moment uw kind het eerste portfolio ontvangt.

 

Jaarcyclus

  • September: kennismakingsgesprek
  • Januari: op een middag na schooltijd presenteert uw kind het portfolio aan u.
  • Februari/maart: voortgangsgesprekken op basis van o.a. Cito, methodetoetsen en NSCCT (vanaf leerjaar 5).
  • Mei/juni: tweede presentatie van het portfolio.
  • Juni: optionele voortgangsgesprekken

 

Van verhaal, naar activiteit, naar reflectie, naar portfolio

Hoe bekijk ik het portfolio?

Portfolio en nieuw lesmateriaal

 

Ik ben nieuwsgierig naar het portfolio

Ik maak graag kennis met de Roald Dahl

 

Portfoliomappen

In groep 1 en in groep 5 ontvangen de leerlingen een nieuwe portfoliomap. Aan het eind van de basisschooltijd heeft uw kind dan twee mooie portfolio’s waarin de ontwikkeling door de jaren heen zichtbaar is geworden.

portfolio

 

Vragenkaartjes

In ieder portfolio vindt u de vragenkaartjes voor ouders. Gebruik de vragen die hierop staan om de portfoliopresentatie en het gesprek met uw kind te verdiepen. 

vragenkaartjes

 

Algemene contactgegevens

Meetketting 1 1689 XD Hoorn - Zwaag
0229-845002
Email contact Roald Dahlschool

Specifieke contactgegevens

Routeplanner

 

Privacybeleid Stichting Penta

 

Snel naar

KENNISMAKEN

AANMELDEN broertjes en zusjes

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, te verbeteren, om het gebruik van sociale media mogelijk te maken en informatie van derden te tonen.

 

Wij zijn een PENTA-school

Stichting Penta

Copyright 2025 - Roald Dahl school
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4 School - Eigentijdse Websites