• Nieuwsbrieven
  • Uw kind in de hoofdrol!
  • Thematisch onderwijs
  • Vreedzame school
  • Ons team
  • Onze vakdocenten
  • Onze resultaten
  • Meer dan onderwijs
  • Het verhaal achter onze naam
  • Schooltijden & vakanties
  • Schoolgids & jaarkalender
  • Aanmelden
  • Wat is Daltononderwijs?
  • Uw kind in de hoofdrol!
  • Het ontstaan van Daltononderwijs
  • Groep 1/2
    • A
    • B
    • C
    • D
  • Groep 3
    • A
    • B
  • Groep 4
    • A
    • B
  • Groep 5
    • A
    • B
    • C
  • Groep 6
    • 6A
    • 6B
    • 6C
  • Groep 7
    • A
    • B
  • Groep 8
    • A
    • B
  • Nieuws
  • Nieuwsbrieven
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Privacy
  • Protocollen
  • Zorg en ondersteuning
  • Onze resultaten
  • Kennis maken

De Vreedzame School

Voor sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming

 

Opvoeden voor een democratische samenleving

Hoe overbruggen we meningsverschillen? Hoe lossen we conflicten op een goede manier op? Staan we open voor mensen die ‘anders’ zijn dan wij? We voeden onze leerlingen op voor een democratische samenleving die gekenmerkt wordt door verschillen.

Een samenleving waarin niet alleen rekenen en taal belangrijk zijn voor succes, maar ook sociale en emotionele vaardigheden. Omgekeerd is onze samenleving gebaat bij burgers die zich verantwoordelijk opstellen, die vaardig en vreedzaam om kunnen gaan met verschillen en conflicten.

En dat geldt ook voor de school: ook de school is gebaat is bij actieve, zorgzame, initiatiefrijke en verantwoordelijke leerlingen. Dit bevordert niet alleen het plezier waarmee leerlingen en leerkrachten naar school gaan, maar zorgt ook voor een positief werkklimaat en daarmee voor een goed rendement. Voor scholen die vinden dat onderwijs ook betekent kinderen te helpen vormen tot ‘een goed mens’ is er De Vreedzame School.

 

De vreedzame school is een methode

De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.

De Vreedzame School streeft er naar om kinderen te leren:

  • op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan
  • op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen
  • constructief conflicten op te lossen
  • verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap
  • open te staan voor verschillen tussen mensen.


En naar een positief sociaal en moreel klimaat, waarin:

  • kinderen zich veilig voelen
  • kinderen zich gehoord en gezien voelen
  • iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat
  • leerkrachten en leerlingen prettig werken
  • minder sprake is van handelingsverlegenheid bij leerkrachten
  • de eigen kracht benut wordt van kinderen


De lessenseries voor groep 3 t/m 7 bestaan uit 38 lessen, verdeeld over 6 blokken. Groep 8 heeft een aangepast programma. En voor groep 1/2 zijn er eveneens 6 blokken, met drie activiteiten per blok.

De lessen voor groep 3-7 zijn in zes blokken opgedeeld:

  • We horen bij elkaar – groepsvorming
  • We lossen conflicten zelf op – conflicthantering
  • We hebben oor voor elkaar – communicatie
  • We hebben hart voor elkaar – gevoelens
  • We dragen allemaal een steentje bij – verantwoordelijkheid
  • We zijn allemaal anders – diversiteit

 

Kletskaarten groep 1 tot en met 6

 

Voor de groepen 1 tot en met 6 heeft de Vreedzame school 'kletskaarten'ontwikkeld. Met behulp van deze kaarten kunt u in gesprek met uw kind over hetgeen ze leren in de blokken van de Vreedzame school. Met deze vragen legt u tevens een link met het 'thuisgebeuren'.

 

Blok 1 van de Vreedzame School heeft als thema: "We horen bij elkaar". In dit blok werken we met elkaar aan een fijne groep waar iederen elkaar kent en waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt. 

Kletskaart blok 1 groep 1-2

Kletskaart blok 1 groep 3

Kletskaart blok 1 groep 4

Kletskaart blok 1 groep 5

Kletskaart blok 1 groep 6

 

Blok 2 heeft als thema: We lossen ruzies zelf op. Hieronder de kletskaarten behorend bij dit blok.

Kletskaart blok 2 groep 1-2

Kletskaart blok 2 groep 3

Kletskaart blok 2 groep 4

Kletskaart blok 2 groep 5

Kletskaart blok 2 groep 6

 

Het thema van blok 3 is: We hebben oor voor elkaar. Hierbij de kletskaarten:

Kletskaart blok 3 groep 1-2

Kletskaart blok 3 groep 3

Kletskaart blok 3 groep 4

Kletskaart blok 3 groep 5

Kletskaart blok 3 groep 6

 

 

Algemene contactgegevens

Meetketting 1 1689 XD Hoorn - Zwaag
0229-845002
info.roalddahlschool@stichtingpenta.nl

Specifieke contactgegevens

Routeplanner

Snel naar

AANMELDEN broertjes en zusjes

KENNISMAKEN EN AANMELDEN

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, te verbeteren, om het gebruik van sociale media mogelijk te maken en informatie van derden te tonen.

Wij zijn een PENTA-school

Stichting Penta

Copyright 2021 - Roald Dahl school
Inloggen | Ziber Education - School website | Ziber - Mobiele website met CMS | SdH Vormgeving - /Team4School - Webdesign