• Uw kind in de hoofdrol!
  • Thematisch onderwijs
  • Vreedzaam
  • Ons team
  • Onze vakdocenten
  • Onze resultaten
  • Meer dan onderwijs
  • Het verhaal achter onze naam
  • Schooltijden & vakanties
  • Schoolgids & jaarkalender
  • Aanmelden
  • Wat is Daltononderwijs?
  • Optimale leeromgeving
  • Kindgesprek
  • Taken plannen
  • Maatjes en meer
  • Portfolio
  • Kinderopvang
  • Nieuws
  • Nieuwsbrieven
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Privacy
  • Protocollen
  • Zorg en ondersteuning
  • Onze resultaten
  • Aanmelden
  • Kennismaken
  • Kennismaken voor professionals
  • Vacatures

Onze zorg en ondersteuning

Wij werken handelingsgericht om alle leerlingen zo passend mogelijke ondersteuning te bieden

 

Onze uitgangspunten

We zien dat ieder kind uniek is en accepteren de verschillen tussen kinderen. Ieder kind verdient onze ondersteuning bij het leren en ontwikkelen, maar wat heeft ieder kind dan nodig? Het handelingsgericht werken (HGW) is een planmatige en cyclische werkwijze. Het maakt dat wij ons onderwijs zo effectief mogelijk kunnen organiseren. Hierdoor kunnen wij een zeer breed aanbod leveren waarin we differentiëren op niveau, tempo, belangstelling en werkvormen. Echter geen individueel onderwijs. 

Wij passen de onderstaande uitgangspunten toe: 

  • Ons handelen is doelgericht: leerkrachten formuleren korte- en lange termijndoelen voor het leren, de werkhouding en het sociaal-emotioneel functioneren van alle kinderen en evalueren deze in een cyclus van planmatig handelen. 
  • De onderwijsbehoeften van kinderen staan centraal: wat heeft een kind nodig om onderwijsdoelen te behalen?
  • Afstemming en wisselwerking: het gaat niet alleen om het kind, maar om het kind en de wisselwerking met zijn omgeving. Het gaat om het kind in deze groep, bij deze leerkracht, op deze school en van deze ouders. 
  • De leerkracht en ouders doen ertoe: samen realiseren zij passend onderwijs en leveren daarmee een cruciale bijdrage aan een positieve ontwikkeling van de kinderen.
  • Protectieve factoren zijn van groot belang: van zowel kind, leerkracht, school, de groep en ouders. Protectieve factoren bieden aanknopingspunten voor het stellen van ambitieuze doelen en om een succesvol plan van aanpak te kunnen uitvoeren. 
  • We werken constructief samen: samenwerking tussen leerkracht, kind, ouders en andere professionals om een effectieve aanpak te realiseren. 
  • De werkwijze is systematisch, in stappen en transparant: het is voor betrokkenen duidelijk hoe de school wil werken en waarom. 

 

Het werken volgens deze zeven uitgangspunten zorgt voor een omslag in denken: 

  • wat heeft een kind nodig van de leerkracht; 
  • wat heeft de leerkracht nodig om het kind optimaal te kunnen begeleiden;
  • oplossingsgericht denken en handelen van de leerkracht;
  • een school die de ervaringsdeskundigheid van ouders benut in haar onderwijs. 

 

Hoe geven we vorm aan deze samenwerking?

We onderhouden regelmatig contact met u over de ontwikkeling van uw kind. In ieder geval tijdens de volgende momenten. 

  • September: kennismakingsgesprek
  • Januari: op een middag na schooltijd presenteert uw kind het portfolio aan u.
  • Februari: oudergesprekken op basis van o.a. Cito, methodetoetsen en NSCCT (vanaf leerjaar 5).
  • Mei/juni: tweede presentatie van het portfolio.
  • Juni: optionele oudergesprekken

Daarnaast houden wij graag het lijntje kort tussen leerkracht en ouders. We doen het samen!

 

Heeft u een vraag over onze zorg en ondersteuning?

Mail onze intern begeleider

 

Passend onderwijs

In ons plan van ondersteuning staan alle stappen beschreven van de ondersteuningsroute. 

Trap van ondersteuning

In ons schoolondersteuningsprofiel staat beschreven welke mogelijke ondersteuningsvormen wij kunnen bieden in school. 

Ondersteuningsprofiel van onze school

Onze jeugdwerker

Vanuit 1.Hoorn is een jeugdwerker aan ons verbonden. Wij werken intensief met elkaar samen om de ondersteuning voor leerlingen zo breed mogelijk vorm te geven. 

Lees meer over onze jeugdwerker  

Algemene contactgegevens

Meetketting 1 1689 XD Hoorn - Zwaag
0229-845002
Email contact Roald Dahlschool

Specifieke contactgegevens

Routeplanner

 

Privacybeleid Stichting Penta

 

Snel naar

KENNISMAKEN

AANMELDEN broertjes en zusjes

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, te verbeteren, om het gebruik van sociale media mogelijk te maken en informatie van derden te tonen.

 

Wij zijn een PENTA-school

Stichting Penta

Copyright 2025 - Roald Dahl school
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers