• Uw kind in de hoofdrol!
  • Thematisch onderwijs
  • Vreedzaam
  • Ons team
  • Onze vakdocenten
  • Onze resultaten
  • Meer dan onderwijs
  • Het verhaal achter onze naam
  • Schooltijden & vakanties
  • Schoolgids & jaarkalender
  • Aanmelden
  • Wat is Daltononderwijs?
  • Optimale leeromgeving
  • Kindgesprek
  • Taken plannen
  • Maatjes en meer
  • Portfolio
  • Kinderopvang
  • Nieuws
  • Nieuwsbrieven
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Privacy
  • Protocollen
  • Zorg en ondersteuning
  • Onze resultaten
  • Aanmelden
  • Kennismaken
  • Kennismaken voor professionals
  • Vacatures

Thematisch onderwijs

De wereld verkennen aan de hand van thema's

 

Spel en thema's in groep 1 t/m 3

In ons onderwijs aan jonge kinderen staat het SPEL centraal. Spelen is leren. Het spel is de taal van het jonge kind. Als spelend verkennen ze de wereld. Spel is daarom ook nog voor leerlingen in onze groepen 3 essentieel om de wereld om zich heen te verkennen. 

De spelontwikkeling van het jonge kind ontwikkelt zich van... naar

  • enkel kijken wat er gebeurt in de klas
  • alleen spelen
  • 'naast' een ander spelen
  • samen spelen
  • rollenspel
  • spelregels tijdens een spel

We werken met thema's zoals: bouwen, beroepen, kunst en de seizoenen. Elk thema duurt een aantal weken. We openen ieder thema met een activiteit om de nieuwsgierigheid van de kinderen te prikkelen. In de klas is een thematafel waarop te zien is wat kinderen over het thema leren en in de hoeken is het lopende thema herkenbaar. De taal- en rekenactiviteiten staan bij de kleuters ook in het teken van het thema. Dit is in de groepen 3 niet meer het geval. 

 

Alles-in-1 in groep 4 t/m 8

Ook in de groepen 4 t/m 8 bieden wij de leerstof aan in thema’s waarbinnen alle vakgebieden geïntegreerd zijn, behalve rekenen. Zo bieden wij de leerstof en vaardigheden in betekenisvolle context aan. 

In ieder thema zit een enorme variëteit aan onderzoeksactiviteiten en doe-opdrachten. We werken in deze groepen onder andere aan thema's als: Nederland, Grieken& Romeinen, voeding, vervoer, Afrika + Azië, energie en kunst. 

 

Past ons thematisch onderwijs goed bij uw kind?

Ik maak graag kennis met deze school

 

Waarom is het zo belangrijk dat ook in de groep 4 t/m 8 in thema's wordt gewerkt?

De wereld bestaat niet uit losse vakken, ons aanbod daarom ook niet. Door thematisch te werken leggen kinderen belangrijke dwarsverbanden, ook in hun hersenen!

De leerstof vormt een logisch geheel: kennis wordt gekoppeld aan vaardigheden en ervaringen. Daardoor beklijft de kennis beter en begrijpen kinderen waarom ze iets leren. Hierdoor zijn ze betrokken en gemotiveerd, waardoor alle opbrengsten beter zijn. 

Binnen de thema's kunnen we goed differentiëren. Zo hoeft geen kind op zijn tenen te lopen of te weinig uitdaging te ervaren. Tevens kunnen we de inhoud afstemmen op de diverse onderzoeksvragen van kinderen. We nemen hun vragen serieus waardoor ze zich breed kunnen ontwikkelen.

 

Thematafel De Middeleeuwen

Onderzoeksvragen binnen thematisch onderwijs

Een bijzondere dag vandaag, Bevrijdingsdag

Thematafel De Middeleeuwen

Onderzoeksvragen binnen thematisch onderwijs

Algemene contactgegevens

Meetketting 1 1689 XD Hoorn - Zwaag
0229-845002
Email contact Roald Dahlschool

Specifieke contactgegevens

Routeplanner

 

Privacybeleid Stichting Penta

 

Snel naar

KENNISMAKEN

AANMELDEN broertjes en zusjes

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, te verbeteren, om het gebruik van sociale media mogelijk te maken en informatie van derden te tonen.

 

Wij zijn een PENTA-school

Stichting Penta

Copyright 2025 - Roald Dahl school
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers